Cum sa obtii cel mai bun randament
Exploatarea pneurilor este o etapa foarte importanta. In functie de diverse cauze care la prima privire pot parea necontrolabile, se pot dezvolta masuri astfel incat anvelopele sa ruleze in conditii de siguranta maxima, precum si sa se prelungeasca durata de viata al lor.
Astfel, cum am mai aratat, cel mai important este sa se respecte dimensiunea potrivita, alaturi de indicii de sarcina si codul de viteza, dupa care cel mai important factor in exploatare este presiunea aerului din anvelopa. Este important sa se ruleze cu presiunea indicata de producatorul de autovehicole. Exista insa o legatura foarte stransa intre presiune-sarcina-viteza. Altfel spus, cu cat presiunea este mai mare, anvelopa suporta o sarcina mai mare, dar trebuie sa ruleze cu viteza mai mica.
Aceeasi anvelopa poate si este recomandat sa ruleze la presiuni diferite in functie de parametrii existenti: greutate, suprafata pe care ruleaza (asfalt sau teren, autostrada sau drum regional), mod de montare (simplu sau jumelat) sau chiar anotimp.
Abaterea de presiune acceptata pentru a rula in conditii de siguranta este de 0,2-0,3 bar pentru anvelopele de autoturisme, sau de 0,5 bar pentru pneurile de autovehicole comerciale (aprox 5-7%) fata de specificatiile producatorilor. PRESIUNEA SE VERIFICA “LA RECE”!
RULAREA CU ANVELOPA SUBPRESIUNE ESTE MAI COSTISITROARE DECAT RULAREA CU SUPRAPRESIUNE, DAR INVERS CRESTE RISCUL DE EXPLOZIE.
Starea tehnica a autovehicolului de asemenea influenteaza conditiile de siguranta si durata de viata a anvelopei. Orice defectiune tehnica se reflecta in uzura autovehicolului, precum si orice neconformitate a pneului poate duce intr-un timp mai lung sau mai scurt la defectiuni tehnice ale autovehicolului. Verificati periodic si corectati starea tehnica a autovehicolului dumneavoastra. Cele mai intalnite defectiuni sunt cele legate de aliniamentul rotilor, de uzura suspensiilor si de sistemul de franare.
In concluzie, recomandarile principale de a obtine cel mai bun randament sunt:
- alegere dimensiuni anvelope si caracteristici conform specificatiilor tehnice ale autovehicolului;
- alegere anvelope potrivite tipului de axa pe care se monteaza (directie, tractiune, remorca, etc...);
- alegere anvelope potrivite tipului de drum pe care se circula cu preponderenta;
- alegere anvelope potrivite sezonului si stilului de condus specific;
- efectuare de servicii de montare, echilibrare, reparare si intretinere in unitati specializate;
- rulare cu presiune corecta- verificari, reglari periodice;
- identificare si corectare defectiuni tehnice autovehicol;
- schimbare anvelope uzate dincolo de indicatorul de uzura, sau imbatranite (mai vechi de 5 ani);
- efectuarea operatiilor de recanelare si/ sau resapare la timpul potrivit;